Na vijf maanden van digitale muzieklessen mocht de Muziekschool woensdag haar deuren weer openen voor de leerlingen. Toen Nederland op 16 december in lockdown ging, konden de muzieklessen alleen online worden voortgezet. Lastig voor de leerlingen, pittig ook voor de docenten. Programma’s als Zoom, Skype en Teams zijn gemaakt voor spraak: wanneer die programma’s gebruikt worden voor een online muziekles, klinkt dat nergens naar. Zeker de complexe klank van een instrument als het orgel, dat zoveel klankschakeringen kent van hoog tot laag en van hard tot zacht, leent zich absoluut niet voor digitale communicatie. De juiste houding, vingerzetting en toonvorming zijn ook bij andere instrumenten moeilijk te controleren via een beeldscherm. Bestuur en docenten van de Muziekschool zijn maar wát blij dat ze de leerlingen weer in de school mogen ontvangen. Om dat te vieren, om de leerlingen te complimenteren voor hun doorzettingsvermogen in die lastige periode én om hen een hart onder de riem te steken voor het vervolg, biedt de Muziekschool haar leerlingen nu een kleine attentie aan: een kleurrijk potlood dat versierd is met muzieksymbolen. “Dat hebben ze wel verdiend”, aldus coördinator Marion Rohaan van de Muziekschool. Ook de leerlingen zijn blij, nu de interactie met de docent er weer is. “Samen met m’n docent duetten spelen, dat heb ik de afgelopen maanden wel gemist. Fijn dat dat nu weer kan”, aldus een fluitleerling. De leerlingenuitvoeringen waarmee de Muziekschool het cursusjaar gewoonlijk afsluit, zijn nu nog niet mogelijk. “Maar we gaan wel een soort van Open Huis organiseren om nieuwe leerlingen voor het komend cursusjaar in te schrijven: desnoods doen we dat in de open lucht”, zegt bestuurslid Ina Mensink.